Minder stress door focus – 5 praktische tips


Heb je last van stress, dan is er een grote kans dat je ook last hebt van concentratieproblemen. Doordat je te veel hooi op je vork neemt, geeft je lichaam een signaal af. De spanningen beïnvloeden je concentratie. Je bent vergeetachtig, kunt je aandacht moeilijk vasthouden, bent misschien wat ongeduldiger, voelt je futloos en moe. Door meer focus aan te brengen in je leven zul je minder stressklachten ervaren.

Praktische tips voor meer focus

Maak je leven eenvoudiger en minder stressvol door je te ontdoen van ruis. Hieronder volgen 5 praktische tips voor meer focus.

  1. Ga offline. De hele dag komen er allerlei prikkels op ons af die telkens om je aandacht vragen. E-mail, WhatsApp, Facebook… Allemaal verleidingen die je van een bepaalde taak kunnen afhouden en je aandacht versnipperen. Zet al deze online verleiding tijdelijk uit, zodat je ongestoord en geconcentreerd kunt werken. Je zult merken dat je dan minder stress en meer flow ervaart.
  2. Eén ding tegelijk. Vergeet multitasken maar doe één ding tegelijk. Zodra je meerdere dingen tegelijkertijd gaat doen wordt het chaotisch, rommelig en druk in je hoofd. Je raakt het overzicht kwijt, wat je een gestrest gevoel geeft. Probeer altijd één ding met volledige aandacht te doen. Je zult hierdoor effectiever worden én je er rustiger en gelukkiger bij voelen.
  3. Schrap onnodige verplichtingen. Heb je last van stress, dan probeer je vast meerdere ballen hoog te houden. Werk, je relatie, een gezin, sporten, sociale contacten, een opleiding, het huishouden. Alles moet doorgaan. Maar door alles tegelijk te willen, heb je nergens voldoende tijd en energie voor om er goed in te zijn en er ook plezier aan te beleven. Maak een lijst van al je verplichtingen, óók die je vooral jezelf oplegt. Maak nu een selectie van de belangrijkste twee of drie en focus je energie voortaan alleen op deze top. Het zal in eerste instantie vaak even pijn doen om bepaalde verplichtingen af te stoten, maar het levert jet op de langere termijn tijd, energie en rust op!
  4. Opruimen. Naast de online verleidingen kan rommel je ook afleiden van wat je eigenlijk van plan was om te doen. Zorg daarom voor een opgeruimde werk- en leefomgeving. Het geeft je rust en ruimte om je te focussen op dat wat je belangrijk vindt.
  5. Schrijf het van je af. Heb je ondanks bovenstaande tips tóch nog moeite met focussen omdat je hoofd gewoonweg te vol zit met gedachten? Ga dan schrijven. Schrijf je gedachten van je af en maak je hoofd leeg voordat je aan een taak begint. Popt er ineens weer een ‘to do’ op? Schrijf ‘m op en laat het los. Op die manier blijven gedachten niet constant ronddwalen in je hoofd.

Ademhaling

Hulp nodig bij focussen? Doe dan de volgende ademhalingsoefening.

Ga ontspannen liggen op je rug. Leg één hand op je borst en de ander op je buik. Adem diep in door je neus. Merk op waar je de adem voelt: in je buik, je borst of misschien je neusgaten. Houd je adem enkele tellen vast en adem vervolgens uit via je mond. Herhaal dit proces gedurende enkele minuten (of langer als je daar behoefte aan hebt). Richt je tijdens deze oefening uitsluitend op je ademhaling. Laat gedachten die in je opkomen direct los en blijf je concentreren op de bewegingen van de adem.

Waar wil jij je focus op richten?

 

Meer lezen?

 

 

 

 

Illustratie: Liza Renee