Je bent niet je gedachten


“Het voelt enorm bevrijdend tot het besef te komen dat je gedachten maar gedachten zijn en niet ‘jij’ of de werkelijkheid. Het zijn slechts reflecties, vaak een vertekende weergave van een realiteit gezien in een vervormende spiegel. Maar wat er zich in onze hoofden afspeelt, bepaalt wel je emoties en je gedrag. Vandaar het belang om je gedachten te kennen.” – Leen Ryckaert, Belgische psychologe en pedagoge, schrijfster van het boek ‘Je bent niet jouw gedachten’

Volgens Ryckaert vloeien veel gedachten voort uit bepaalde basisaannamen over jezelf en de wereld. Ze hebben te maken met zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Een kleine gebeurtenis – een bekende groet je bijvoorbeeld niet terug op straat – leidt tot een negatieve gedachte ‘ze vindt me niet interessant’ en dat geeft een naar gevoel. Dit gevoel kan leiden tot gedrag dat nog meer negatieve gedachten veroorzaakt, bijvoorbeeld die persoon niet meer aan durven kijken bij volgende ontmoetingen.

Gedachten: objectief of subjectief?

Gedachten zijn geen feiten. Een situatie is objectief, bestaat enkel uit feitelijke gebeurtenissen. De gedachten die we over deze gebeurtenissen hebben maken dat de situatie iets subjectiefs wordt. Iets waar een oordeel aan hangt en emoties aan gekoppeld worden.

Wil je minder last hebben van belemmerende gedachten, accepteer ze dan. Oefen met naar jezelf kijken zoals je op dit moment bent, zonder oordelen, weerstand of illusies. Ga het gesprek met jezelf aan en ga na wat je jezelf vertelt. Ryckaert: “Je hoeft niets te doen, geen controle uit te oefenen, niets bij te sturen. Je moet je  alleen maar bewust worden van wat je denkt. Laat de gedachten wegdrijven als wolken. Het zijn maar gedachten.”

Ademhaling

Mindfulness meditatie helpt hierbij. Een makkelijk toepasbare mindfulness oefening is de ademhaling meditatie. Door je aandacht te richten op de ademhaling vind je rust, concentratie en ruimte in je hoofd.

 

Ga gemakkelijk staan, zitten of liggen. Ben je erg vermoeid, dan is liggen niet aan te raden, omdat er dan een grotere kans is dat je in staalt valt, en dat is niet de bedoeling. We willen juist de aandacht trainen.

Sluit je ogen of richt je blik op een niet bewegend voorwerp op iets lager dan ooghoogte. Observeer het ritme van de adem. Je hoeft er niets aan te veranderen. Probeer bij de adem te blijven zoals die komt en gaat. Dwaalt je aandacht af, breng hem dan rustig en zonder oordeel weer terug naar de ademhaling.

Volg de adem voor minimaal een minuut, of voor zolang als je zelf prettig vindt. Door regelmatig je aandacht op je ademhaling te oefenen, zul je ook gemakkelijker je gedachten leren observeren, zonder oordeel.

 

De 3-minuten-ademruimte is een soortgelijke oefening. Klik hier om een gesproken versie te beluisteren, ingesproken door een man. Luister je liever naar een vrouwenstem, klik dan hier.

Welke belemmerende gedachte zit jou het meeste dwars?

 

Meer lezen?

 

 

 

Illustratie: Liza Renee